Fortsatt stark och lönsam tillväxt
Tredje kvartalet i sammandrag
juli–september 2021
- Nettoomsättning 167,2 Mkr (133,4), + 25 procent
- EBITA-resultat 24,8 Mkr (18,2), + 36 procent
- Jämförelsestörande poster 0,6 Mkr1 (-0,4)
- Resultat före skatt 24,0 Mkr (16,6)
- Resultat per aktie 0,89 kr (0,62)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten 32,3 Mkr (20,8)
Delårsperioden i sammandrag
januari–september 2021
- Nettoomsättning 588,1 Mkr (464,3), + 27 procent
- EBITA-resultat 86,6 Mkr (57,8), + 50 procent
- Jämförelsestörande poster belastade resultatet med -1,8 Mkr1 (-5,6)
- Resultat före skatt 81,0 Mkr (47,9)
- Resultat per aktie 3,00 kr (1,78)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten 75,0 Mkr (60,8)
Viktiga händelser under kvartalet
- Thomas Elvlin har tillträtt som VD i Svedbergs Bad och lämnar därmed Macro Design.
- I Macro Design har Sofia Fagerberg tillträtt som VD.
Finansiella mål
De av styrelsen beslutade finansiella målen för koncernen är:
- Genomsnittlig tillväxt på 10 procent årligen, inklusive förvärv.
- EBITA-marginal överstigande 15 procent.
Information är sådan som Svedbergs i Dalstorp AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnas för offentliggörande den 21 oktober 2021 kl. 08.30.
Svedbergs startades 1920 och koncernen är marknadsledande i Norden på badrumsmöbler och utvecklar hela tiden sortimentet för att täcka alla behov som konsumenten har i sitt badrum. Koncernen bedriver sin verksamhet under varumärkena Svedbergs, Macro Design och Cassøe. Moderbolaget Svedbergs i Dalstorp AB bedriver sin verksamhet i Dalstorp utanför Ulricehamn. Dotterbolaget Macro Design i Laholm och dotterbolaget Cassøe A/S i Herning Danmark.