Första kvartalet i sammandrag
januari-mars 2016
– Nettoomsättning 116,3 Mkr (109,5)
– Resultat före skatt 18,0 Mkr (13,0)
– Resultat efter skatt 14,0 Mkr (10,2)
– Resultat per aktie 0,67 kr (0,48)
– Utdelning per aktie 2,25 kr (2,00)
Viktiga händelser under första kvartalet
– Nettoomsättningen ökar med 6 procent trots negativ kalendereffekt på två dagar
– Rörelseresultatet ökar med 38 procent, rensat från engångspost 27 procent
– Rörelsemarginalen ökar till 15,6 procent (12,0)
– Svenska marknaden visar fortsatt tillväxt
– Fastigheten i Hällabäck såld med 1,5 Mkr i reavinst
– Projektförsäljningen ökar mest i kvartalet
VD-kommentar:
"75 procent av sortimentet har bytts ut de tre senaste åren och det har varit en nyckelfaktor till försäljnings- och resultatökningarna, den svenska marknadstillväxten är den andra. Det kontinuerliga arbetet med verksamhetsstyrning och förbättringsarbeten leder till ökad effektivitet i hela organisationen. Fortsatta satsningar på varumärket, sortimentet och på våra medarbetare är prioriterat”, säger VD Fredrik Björkman.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som Svedbergs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 25 april 2016 kl 9.00.
Information beträffande denna rapport lämnas av VD Fredrik Björkman.
E-post: fredrik.bjorkman@svedbergs.se
Telefon: 0321-533000
Svedbergs i Dalstorp AB är ett av nordens ledande badrumsföretag. Svedbergs sortiment möjliggör en personlig och individuell stil i badrumet med flera designuttryck, inbyggd funktion och hög kvalité. Allt säljs under varumärket SVEDBERGS. Över 75 procent av sortimentet tillverkas i fabriken i Dalstorp vilket ger fördelar när det gäller kvalité, flexibilitet, logistik och miljö. SVEDBERGS sortiment marknadsförs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Ryssland och Baltikum och försäljning sker till både konsument- och proffsmarknad.