Tredje kvartalet i sammandrag:
juli – september 2018
– Nettoomsättning 122,2 Mkr (135,4)
– Ebita-resultat 7,8 Mkr (14,5)
– Resultat före skatt 6,8 Mkr (13,2)
– Resultat per aktie 0,25 kr (0,49)
Delårsperioden i sammandrag:
januari – september 2018
– Nettoomsättning 457,9 (474,2)
– Ebita-resultat 46,1 (52,7)
– Resultat före skatt 43,0 (48,5)
– Resultat per aktie 1,59 (1,80)
Viktiga händelser under kvartalet
- Omsättning påverkas negativt av den varma och långa sommaren
- Den lägre volymen påverkar lönsamheten negativt
- Macro Design har utsetts till årets leverantör av Comfortkedjan
- Kristina Laurelii tillträder som ny CFO
Händelser efter kvartalet
- Vi ser en god försäljningsutveckling i början av fjärde kvartalet
- Domen avseende Buildor AB:s intrång i Svedbergs immateriella rättigheter, till fördel för Svedbergs, har vunnit laga kraft
Informationen lämnades för offentliggörande 24 oktober 2018 kl. 08.00 CET.
Information beträffande denna rapport lämnas av VD Sofia Axelsson på +46 705 14 68 16.
Svedbergskoncernen är ett av nordens ledande badrumsföretag. Produktkonceptet omfattar ett sortiment för hela badrummet såsom möbler, duschar, badkar, handdukstorkar, blandare, wc och tillbehör. Försäljningen sker under varumärkena Svedbergs och Macro Design. Produkterna säljs både till konsument- och projektmarknaden.
Över 75 procent av produkterna tillverkas i egna fabriker i Dalstorp och Laholm vilket ger fördelar när det gäller flexibilitet, ledtider, logistik och miljö. Produkterna säljs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Ryssland och Baltikum.